Nový předmět provede studenty od nápadu k podnikání

Jak přetavit nápad v úspěšný byznys? Jak ho ochránit a financovat? A je vůbec podnikání pro mě to pravé? Na tyto a další otázky z prostředí byznysu, výzkumu a inovací odpovídá studentům Masarykovy univerzity nový předmět nazvaný Od nápadu k podnikání. Na jeho výuce se podílí i odborníci z MU a Jihomoravského inovačního centra (JIC).

8. 11. 2018 Iveta Zieglová

Foto: archiv JIC

„O informace z oblasti podnikání je mezi studenty obecně velký zájem. Systém českého školství je ale bohužel stále nastaven tak, že vede mladé lidi primárně k tomu, aby se dobře připravili na zaměstnání. Velmi málo z nich se během vzdělávacího procesu vůbec dozví, že se dá podnikat. My chceme studenty motivovat a ukázat jim, že podnikání je jedna z životních možností, která rozhodně není nereálná. Naopak, dnešní doba je z hlediska historie jedna z nejlepších, kdy lze s podnikáním začít,“ vysvětluje dr. Vojtěch Krmíček, který má na JIC podporu podnikavosti na starosti.

V podzimním semestru se do světa byznysu a inovací rozhodly nahlédnout tři desítky studentů z různých oborů. Lektoři se snaží co nejvíc oprostit od frontální výuky. Každý blok připomíná spíš workshop, kde si mají studenti co nejvíc věcí zažít a během jednoho semestru si reálně vyzkoušet, jaké jsou první kroky v podnikání. V devíti týmech pracují s nápady, které si někteří z nich přinesli a rádi by je zkusili uvést do života. Mix je to pestrý – od ekofarmy, přes mobilní aplikaci v oblasti fitness, sexuální hračky až po vzdělávací systém pro střední školy. „O to zajímavější je diskuse mezi týmy a studenti zároveň vidí, že nezáleží, z jaké oblasti je váš podnikatelský nápad, úvodní kroky v podnikání jsou pro všechny stejné,“ dodává Krmíček s tím, že podobným procesem prochází i skuteční podnikatelé, kterým JIC pomáhá nastartovat jejich byznys.

Studenti na výuku dojíždějí do Technologického parku, kde stojí budova podnikatelského inkubátoru JIC INMEC . Hned v hale míjí citáty úspěšných podnikatelů, kteří tu začínali. „Věřím, že i toto hraje svoji roli. Vidí kolem sebe prostředí, kde jsou desítky mladých podnikatelů, kteří žijí svými projekty. Potkávají je na chodbách, na stěnách vidí loga firem, v kavárně se diskutuje o podnikání. Je to prostředí, které funguje, inspiruje a oni vidí, že mohou být jeho součástí,“ věří Krmíček.

Podnikání versus podnikavost

Kurz Od nápadu k podnikání není tak úplně nový. Volně navazuje na předmět Výzkum a vývoj v praxi, který dlouhá léta vyučovali zaměstnanci CTT. Zatímco původní osnova stavěla, jak název napovídá, více na vědě a práci v akademickém prostředí, inovovaný předmět se zaměřuje spíš na byznysové prostředí, i když věda a výzkum nebo ochrana duševního vlastnictví stále zůstaly. Na výuce se podílí odborníci z Centra pro transfer technologií a Odboru výzkumu MU spolu s lidmi z JIC, kteří mají zkušenosti s podporou začínajících podnikatelů. O své příběhy se do výuky chodí dělit i někteří úspěšní podnikatelé, kteří studentům nabízejí autentický vhled do životů lidí, kteří si řekli: „Ano, zkusím to“.

Podle Krmíčka má předmět mnohem větší přesah a užitečný může být i tomu, kdo nakonec nikdy do světa byznysu nevstoupí. „Spíš než podnikání se snažíme v mladých lidech podporovat takzvanou podnikavost. Jde o soubor dovedností, které jsou v dnešní době naprosto klíčové, ať už podnikáte, nebo ne: umět pracovat s nápadem, prezentovat své myšlenky, analyzovat a navrhovat další kroky, pracovat v týmu. Tohle jsou věci, které by měl každý student ovládat,“ přibližuje Krmíček.

První impulz

Podnikání není pro každého a je fér si to přiznat. Práce ale hraje v našich životech možná větší roli, než si studenti připouští. „Studenty překvapilo hned úvodní téma, kdy jsme se věnovali roli práce v životě každého z nás a tomu, kolik lidí je v dnešní době vůbec spokojeno se svou prací. Ta čísla jsou dost drastická a posluchačům často otevřou oči. Je proto důležité znát svoji motivaci, pokud chci podnikat. Může to být chuť vydělat první milion, zkusit něco nového, být sám sobě šéfem nebo pracovat s lidmi, které si sám vyberu. Žádná motivace není špatně, ale je potřeba být  sobě v tomto ohledu upřímný, pokud se chci posunout dál,“ upozorňuje Krmíček.

Typicky rozšířená je podle něj i představa, že podnikání stojí a padá na originálním nápadu. „Když se zeptáte úspěšných podnikatelů, jakou roli hrál v jejich úspěchu počáteční nápad, řeknou vám číslo mezi 2 až 5 %. Málokdo si uvědomuje, že nápad je jenom impulz. Mnohem důležitější je tým a schopnost upravit prvotní myšlenku do podoby, která bude funkční na trhu. To je pro řadu studentů velké prozření,“ dodává Krmíček.

A co by poradil začínajícím podnikatelům? „Pokud znají svoji motivaci a chtějí to zkusit, ať udělají první krok. Samotná cesta k podnikání už není tak složitá, mnohem složitější je říct si: „Jdu do toho“. Ať to dopadne jakkoliv, zkušenost, kterou díky podnikání, třeba i neúspěšnému, získám, je obrovsky cenná,“ uzavírá.

Od nápadu k podnikání (XV004)

podzim 2018

  1. Podnikání jako možnost kariérní volby a práce s nápadem
  2. Byznys model a klíčové oblasti při vzniku firmy
  3. Financování nápadu a jak řídit finance
  4. Jak komunikovat nápad/projekt
  5. Duševní vlastnictví, transfer technologií, péče o výsledky výzkumu
  6. Simulovaná prezentace výstupů vůči investorům

Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info