Vždy sledujte potřeby zákazníka, radí spoluzakladatel úspěšného startupu

Po získání doktorského titulu zůstává v akademické sféře méně než polovina studentů. Jak zbudovat kariéru po ukončení doktorátu? CEITEC MU hledá odpověď prostřednictvím série setkání Life after PhD, jejímiž hosty jsou úspěšní vědci z akademické a podnikatelské sféry i veřejného sektoru. Na přednášku dr. Miloše Dendise, spoluzakladatele a ředitele výzkumu a vývoje biotechnologické společnosti GeneProof, dorazily 23. října čtyři desítky posluchačů.

8. 11. 2018 Iveta Zieglová

Bez popisku

Když firma v roce 2005 začínala, šlo o malý startup zaměřený na molekulární in vitro diagnostikou závažných infekčních a genetických onemocnění. Dnes má GeneProof kolem 70 zaměstnanců, v portfoliu čtyři desítky produktů a 90 % své produkce exportuje mimo území Česka a Slovenska. Jen letos utratí za výzkum a vývoj kolem 20 milionů korun. O své zkušenosti s tím, jaká je cesta od laboratorních výsledků ke komerčnímu produktu, se s posluchači série Life after PhD podělil vědecký ředitel firmy Miloš Dendis.

„Když zakládáte startup, musíte mít v podnikání partnera, na kterého se můžete stoprocentně spolehnout. Sdílet s ním budete nejen úspěchy, ale i problémy, protože ty určitě přijdou. Takové   partnerství je podobné jako manželství, musíte si proto skutečně dobře vybírat, protože rozvod v byznysu je velice bolestivá záležitost,“ říká Dendis.

Začínajícím podnikatelům radí, aby měli neustále na zřeteli svůj cíl, kterým je produkt určený zákazníkovi. Právě identifikace zákaznických potřeb je podle Dendise klíčová. „I nám se stalo, že jsme vyvinuli produkt, který byl vědecky perfektní, ale zákazníci o něj prostě neměli zájem. Proto je klíčové, aby vaše cíle neustále reflektovaly zákazníka a jeho potřeby. I během vývoje produktu se musíte čas od času ptát, zda se trh a zákazníci nezměnili,“ upozorňuje Dendis.

Lidé pocházející z vědeckého prostředí mívají podle něj občas sklon dělat věci vědecky unikátní, ale příliš složité. I to je podle Dendise krok špatným směrem. „Zákazníci preferují jednoduché věci. Pokud vyvíjíte něco složitého, buďte si stoprocentně jistí tím, že to zákazníky zajímá. Když Steve Jobs přišel s iPhonem, nebylo to nic nového. Už existovaly počítače, mp3 přehrávače i mobily. On ale udělal uživatelsky přívětivý a jednoduchý produkt: intuitivní zařízení s obrazovkou a jedním tlačítkem. I moje dvouletá dcera se naučila tablet ovládat za pár minut. Apple vyslyšel potřeby zákazníků, kteří nad přístrojem nechtějí příliš přemýšlet, nechtějí číst návody, chtějí ho prostě používat,“ dodává Dendis.

Do začátku podnikání radí hlavně odvahu, trpělivost a otevřenou mysl. „Na trhu je dostatek peněz, existuje spousta firem ochotných investovat do startupů. Co nám obecně chybí, jsou nové nápady. Pokud budete schopni vysvětlit, v čem je výhoda vašeho produktu, peníze najdete,“ uzavírá Dendis.


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info